Med Google till naturen

SOS Barnbyar och Moderna muséet har fått det. Vid årsskiftet valdes vi ut av Google Ad Grants för att få fler att hitta ut i naturen i syfte att bättra folkhälsan.

Med Google Ad Grants kan ideella organisationer kostnadsfritt driva fler besökare till sin webbplats via Google, utan att behöva bekymra sig över annonskostnaderna. Google ger ett bidrag à cirka 10 000 USD per månad som kan användas till dessa annonser.

Det var för något år sedan som vi på Stiftelsen Skånska Landskap blev uppsökta av Google som ville ha med oss. Sedan gick ytterligare en tid innan vi slutligen kom med i december 2024. För oss innebär detta en möjlighet att inspirera fler människor att hitta till vandring, våra strövområden och röra på sig i naturen i linje med våra mål. Helt enkelt göra en god sak för folkhälsan i Skåne. Genom att synas på strategiskt utvalda sökord kan vi öka kännedomen om vår verksamhet och locka fler besökare ut i naturen. Till vår hjälp har vi valt expertbyrån Pineberry som följer upp arbetet med annonserna.

-Genom att analysera besökarnas beteende på webbplatsen kan vi kontinuerligt optimera våra kampanjer och mäta effekten av arbetet, vilket ger viktiga insikter för långsiktig utveckling och förbättrad räckvidd, menar Rikard Giby, projektledare, som samarbetar med Agneta Borgström, kommunikationsstrateg.

Hur utfallet blir ser vi om ett par månader. Med hjälp av sökordsoptimering med ord som vandring, rundvandring, uteliv, friluftsliv, skog och utomhuspedagogik fångar vi bättre in de som söker efter vandring, natur och uteliv på Google. Vi kommer att återkomma till detta arbete i fler nyheter under året.

På sikt kommer vi också att skapa målgruppsanpassade Google-annonser som riktas lokalt, demografiskt och intressemässigt.