Kampanjer om uteliv i städer

Skärmar vid kassor i butiker, reklampelare på tågstation och storbildstavlor längs gator. Vi satsar på att ta naturen till städerna.

Under året lyfter vi fram uteliv och vandring på reklamplats i offentliga miljöer, till exempel på Malmö centralstation samt storbildstavlor längs större genomfartsvägar i innerstaden såsom Malmömässan. Därtill syns vi på skärmar vid kassor i matbutiker på stormarknader i bland annat Helsingborg, Kristianstad och Sjöbo. Under sportlovet var det dags för den första “reklamfilmen” med några enkla slogans på digitala tavlor på Malmö centralstation i syfte att locka barnfamiljer till rörelse. Nästa kampanj sker under påsklovet och därefter ytterligare inslag i vår och sommar.

Strategi att naturen syns i människors vardagsmiljö

Från vår sida är det en genomtänkt strategi att göra natur och uteliv mer synligt för människor när du reser, handlar mat eller rör dig på gator och torg. Att vi satsar på information i städer beror på att många kan uppleva att de har en bit att åka till naturen.

Information också i sjukvården och på tågskärmar

Sedan några år tillbaka finns hälsosamma råd och tips om att "må bra ute", varva ned i naturen och vandring på väntrumsskärmar på offentliga vårdcentraler runt om i Skåne efter att vi initierat ett samarbete med Primärvården Skåne. Tidigare har vi också jobbat med Skånetrafiken som lyft fram strövområden dit man enkelt kan resa med tåg eller buss. Under sportlovet gjorde Region Skåne en stor tågkampanj med bland annat oss och Skåneleden för att få barn att röra sig i naturen.