Under vår och höst har cirka 3100 femteklassare vandrat på Skåneleden i strövområdena Järavallen, Snogeholm och Fulltofta med våra naturvägledare. Totalt var det elever från 28 kommuner som deltog. Under vandringarna får eleverna både praktiska och teoretiska kunskaper. Genom lek och övningar lär de sig om Skånes flora och fauna, friluftsliv, att elda rätt och allemansrätten.
- Barnen tyckte mycket om att få vara i skogen och njuta av dagen, vi vandrade i ett lagom tempo med flera bra stopp och pauser med spännande och välbehövliga aktiviteter, säger Åsa Johansson, vår verksamhetsansvariga för utomhuspedagogik.
Utvärderingarna från deltagande klasslärare vittnar om vad dagen betytt för dem och eleverna. Högsta betyget 5 gav hela 82,8 % av lärarna utifrån frågan om deras helhetsupplevelse av dagen efter vårens guidningar.
- När klassrummet flyttas ut i naturen ökar barnens nyfikenhet och upptäckarglädje. Att kunna erbjuda alla femteklassare i Skåne dessa vandringar kostnadsfritt känns jättebra, säger Sara Näsvall, utvecklingsstrateg för vandrings-och cykelleder på Region Skåne.
Intresset för projektet är väldigt stort från skolorna, under höst- och vårsäsongen har det kommit in tre gånger så många intresseanmälningar jämfört med föregående år. Skolorna får dessa heldagar med betald busstransport ut i naturen. Under vårterminen 2025 drar projektet igång igen. Femteklassare på Skåneleden bekostas av Region Skåne i syfte att sätta femteklassare i rörelse och få en heldag i naturen. Förutom grundbemanning och kompetens via Stiftelsen Skånska Landskap består personalteamen av pedagoger och naturvägledare med olika bakgrund
Även 2400 tredje- och fjärdeklassare samt SFI-elever kom ut
Även 2400 tredjeklassare och fjärdeklassare har fått komma ut i naturen tack vare våra andra utomhuspedagogiska projekt. I skolprojektet “Det fantastiska och fruktansvärda” bjöd vi in tredjeklassare till heldagar i Fulltofta strövområde med naturupplevelser och skapande utifrån tema, rädsla, tröst och fantasi i skogen. Projektet gjordes i samarbete med Moderna muséet i Malmö. Efter en utedag följde man upp med besök på museet för att titta på konstnärinnan Marija Prymatjenkos fantasifulla konstverk.
Lyckliga fjärdeklassare fick också möjligheten att bli ”mästare i överlevnad” i projektet “En äventyrlig dag” i Fulltofta. Under en heldag tränas färdigheter och förmedlas kunskap om hur man klarar sig om till exempel strömmen går. Projektet är ett samarbete med Kraftringen Energi under några av dagarna. Två av lärarna uttryckte det bra:
“Jag gillade temat väldigt mycket. Vi kan arbeta väldigt ämnesövergripande med innehållet och det är mycket vi har fått med oss.”
“Bara positivt! Ni "leker" in kunskapen hos eleverna. Dom får prova på mycket och det uppskattar både vi lärare och eleverna.”
Genom projekt för SFI-skolor hade vi också många elever från dessa ute i naturen.
Texten om just Femteklassare på Skåneleden har lånats av Skåneleden.