180 000 nåddes av sommarkampanjer om hänsyn i naturen

Park and protect nature. Husbil med hänsyn. Det var ett tema i våra filmkampanjer på Instagram i somras. Andra teman handlade om att koppla hunden och att elda smart.

För att kunna möta den ökande turistströmmen av husbilar i våra strövområden satsade vi på att skapa en film och annonskampanj via vår Instagram @skanskalandskap. Filmen gav enkla råd på svenska och engelska, bland annat var man kan parkera med husbll, info om terrängkörningslag och hur man hittar tömningsstationer. Kampanjen adresserades mot husbilsägare, van- och -campingintresserade i Danmark, norra Tyskland, Skåne och vissa orter såsom Göteborg och Stockholm.

Vi skapade även Insta-filmer om att elda smart och med hänsyn, skräp, koppla hunden och att ta upp påsen efter hunden. Alla dessa gick också ut i annonskampanjer på vår Instagram mot endera hundägare eller vandringsintresserade.

180 000 visningar av filmerna

Resultatet visar att antalet visningar blev över 180 000 av dessa filmer och räckvidden var cirka 106 000, vilket får ses som ett mycket bra resultat. Många i just Köpenhamnsregionen såg filmerna. Dock var det färre som klickade sig in på vår webbplats, men det kan bero på att filmerna var så innehållsrika att call-to-action inte behövdes.

“Kan ha varit en orsak till att parkeringssituationen varit lugnare”

Blev det då någon verklig effekt ute i våra strövområden under sommaren? Generellt sett hade vi många besökare, husbilar och vandrare ute i vår natur i somras och det mesta löpte på i ett bra besöksflöde utan “gnissel” och till exempel felparkeringar, enligt Sofia Hillbertz, strövområdesansvarig:

-Filmerna kan ha varit en bidragande orsak tillsammans med tydligare skyltning, parkeringsövervakning, information på svenska och engelska på vår hemsida samt vårt samarbete med Park4Night att parkeringssituationen varit lugnare i år på våra hotspots, säger Sofia Hillbertz.

Några av filmerna syns under #allemansskyldigheten på vår hemsida.